Les 6 Flitsen

resultaten van donderdaggroep ontvangen die we hebben besproken in de les.

Vrijwel elke camera heeft een ingebouwde flitser. Bij de SLR is deze uitklapbaar. Het flitsbereik is beperkt tot enkele meters.

Wil je echt meer met flitsen doen is een opzetflitser een goede investering. Alle camera’s hebben een andere en eigen ‘hot shoe’ ofwel het voetje bovenop de camera. De flitsers hebben verschillende capaciteit dat wordt aangeduid met richtgetal. Hoe hoe hoger het getal des te krachtiger Maar geloof me een eenvoudige kleine flitser presteert direct vele malen beter dan de ingebouwde cameralieden. Tijdens het zoomen past de kop zich aan voor een optimale spreiding van licht uit de flitser.

Heel handig is het wanneer de kop van draaibaar is. Zo is het mogelijk het licht te laten ketsen via een witte muur of plafond (‘ bouncen’ ). Daarmee krijgen de foto’s een ander karakter. Zet de iso bij flitsen op 400 iso of hoger om te zorgen dat er een betere balans tussen aanwezig en bestaand licht is.

In vrijwel iedere belichting Av-Tv of M stand mengt slimme elektronica van de camera het licht van flitser en omgeving tot een uitgewogen geheel. Overdag werkt de flitser als invullicht. Voor een beginner lijkt het een ingewikkelde stunt maar dat is het niet. Bij losse flitsers kun je de hoeveelheid flits zelfs apart regelen waardoor een subtiele invulling ontstaat tussen bestaand en toegevoegd licht. Bij donkere ruimten werkt dit niet en is de flits het hoofdlicht met harde schaduwen achter het onderwerp op muur of achtergrond. Een diffuser ook wel ‘omni bounce’ kapje (een plastic klein plastic doosje) biedt dan uitkomst.

De losse flitser geplaatst op het flitschoen van de camera voorzien van kapje moet dan schuin omhoog worden gericht wat zorgt voor een zachte en natuurlijke lichtval.

Rode ogen

Op het moment dat de foto wordt gemaakt valt het felle licht op het netvlies. Het netvlies zit vol met kleine bloedvaatjes, en die zijn rood! De rode kleur van je bloedvaatjes kun je ook zien als je met ontspannen dichte ogen in fel licht kijkt: je ziet dan de bloedvaatjes in je oogleden. Rode ogen bij inflitsen kun je o.a. voorkomen door een losse flitser te kiezen. Hoe groter de afstand tussen lichtbron en lens hoe minder last van rode ogen. Door een voorflits te geven met lagere intensiteit waardoor de pupillen zich vernauwen is het enigszins te voorkomen. Compact camera ’s hebben veel last van rode ogen omdat de lichtbron vrijwel net boven de lens zit. Met foto bewerkingsprogramma’s Picasa, Photoshop, is het eventueel mogelijk het rood er naderhand uit te retoucheren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>